Everyday a Sunday : Johnny Thunders (Pop)

 


 

 

 

 

 

 

 

—– ENGLISH version (french below)

Johnny Thunders was a founding member and integral part of the proto-punk outfit The New York Dolls. By the mid 1970’s Johnny left the band or was kicked out or something. Malcolm McLaren was somehow involved, as was heroin. He soon formed The Heartbreakers with Richard Hell (article). Within a few months Thunders kicked Hell out, and predictably the rest of the band fell apart not long after the release of its first and only record. By the late 1970’s Johnny had a reputation as a ridiculous outrage who was also hopelessly addicted to heroin. His love for heroin was intense and quite public and as a result he often played while totally fucked up. This greatly impacted his ability to succeed as a songwriter and musician, and even affected his livelihood because he would often fuck up his live shows by getting too high to play his own god damn songs.  By 1980 Johnny was no longer very prolific. He still toured from time to time, but his songwriting had clearly reached its nadir. Gone were albums laced with bawdy raunch and raw meaty licks; he was a man extinguished. But the death of rock n roll Johnny birthed the discreet feeble Johnny who recorded the tracks on Hurt Me. His whispery sighs pervade Hurt Me’s tracks like a thick cold mist that chronicle his sorrows. The song “Too Much Too Soon” perfectly illustrates how Johnny’s shambling new persona could still create something beautiful.

Each time I listen to Hurt Me I feel close to Johnny Thunders. This album gives me insight into the complex sadness that plagued this man, which might also explain why he self medicated with heroin. Something about the songs on the album, both originals and covers, and Johnny’s style of playing and singing are eerily intimate and honest. Tracks like “Diary of a Lover”, “I’m a Boy I’m a Girl” and “Too Much Too Soon” immerse you in an icy lonesomeness that is sometimes heart wrenching. Give it a listen.

 





(mp3) Johnny Thunders – Hurt Me

 

Links :



Everyday a Sunday on Milk ‘N’ Cookies

 

 

 

 
 

—- FRENCH version

 


Johnny Thunders était l’un des membres fondateurs du groupe de Proto Punk The New York Dolls. Il décida de quitter le groupe, ou fût viré, vers le milieu des années 70′. Malcolm McLare est probablement à l’origine de ce départ. L’héroïne l’était sûrement aussi. Alors, Johnny Thunders forma The Heartbreakers avec Richard Hell (article). Après quelques mois, Johnny décida à son tour de virer Richard Hell. Le reste du groupe ne tarda pas à se dissoudre après un seul album. Vers la fin des années 70′, Johnny avait la réputation d’être accroc aux scandales et à l’héroïne. Son amour pour la drogue était intense, public, et le poussait à jouer en live en étant totalement défoncé. Sa capacité à s’établir comme un songwritter de qualité s’en trouva logiquement affectée.
Lorsqu’arriva 1980, Johnny n’était absolument plus productif. Il continuait certes à tourner un peu, mais ses créations avait alors atteint leur niveau le plus bas, il était devenu un homme éteint. Mais la mort du Johnny Rock ‘n’ Roll allait donner vie au Johnny de Hurt Me. Ses chuchotements allaient faire échos au brouillard glacial et épais qui était à l’image de ses peines. Le titre “Too Much Too Soon” illustre parfaitement à quel point le nouveau Johnny était toujours capable de créer quelque chose de splendide.

Je me sens proche de Johnny à chaque écoute de Hurt Me. Cet album me permet de comprendre les tourments qui ont accablé cet homme, ceux qui l’ont poussé à l’usage excessif d’héroïne. Il y a quelque chose sur les morceaux de cet opus, sur les originaux comme les reprises, peut être sa façon de jouer et de chanter, qui m’est étrangement intime. Des titres tels que “Diary of a Lover“, “I’m a Boy I’m a Girl“, et “Too Much Too Soon” vous plongent dans une solitude parfois déchirante. Donnez-lui une écoute.

 

(mp3)

Johnny Thunders – She’s So UntouchableLiens :

1 Comment

  • Bart

    L.A.M.F. de Johnny Thunders & The Heartbreakers, l'album le plus important de la vague punk new-yorkaise

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