Everyday a Sunday : The Homosexuals (Post-Punk)

 

Article by Mazz
ENGLISH VERSION
(french below)
The Homosexuals. I don’t know a whole lot about music. I have no formal music training, and I am likely particularly bad at describing the technical flourishes in the music I listen to and love. I am also (curiously) a painstaking perfectionist when it comes to the music I listen to and brutally judgmental about what works and what doesn’t. Suffering from a terminal case of musical description aphasia, my musical satiety is achieved only when I stumble on tones and melodies that seep into my mind’s darkest crevices. This provides me with psychic nourishment along with calm and solace from my random thoughts which I organize and expedite with all the care of a drunken dancer.

The mid-oughts were an important time in my life. The music I listened to had to have meaning, and it had to prominently feature guitars for brisk walks and to catalyze the angry thoughts I formulated while gazing at strangers on the subway. I wanted for very little apart from listening to new music that corresponded to my indescribable palette.
I think it was 2004 when a local DJ turned me on to the Homosexuals. At first I liked them because there were less generic sounding than the other non-Gang of Four Fast Product bands I had recently discovered. I also liked that their music was noticeably more melodic than the so-called no-wave stuff that had recently regained popularity, yet like no-wave they certainly could not be classified as pop. I never quite understood how the Homosexuals fell through the cracks in most music publications at the time when similar-sounding and decidedly worse bands had apparently inspired a new generation of musicians. I thought, why would the non-canonized brethren of trail blazers like GoF, Magazine, Public Image, Wire and the Clash be more deserving of exposure than the uncompromisingly creative dudes in the Homosexuals.
Today I truly believe that this band holds their own against the Titans of the clusterfuck genre dubbed “post-punk”. Anything else I wanted to listen to is totally shelved whenever I put on the Homosexuals’ CD or listen to their Astral Glamour compilation because I will surely listen to it over and over again. I have seen the Homosexuals play in NYC twice and according to astralglamour.com they continue to play concerts helmed by the band’s original creative driving force Bruno Wizard (the lead singer and one of the band’s principal songwriters). Even with new side-men Bruno sounds great, and I implore you to see them live if you have the chance!

(mp3) The Homosexuals – Technique Street (1976)


 

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FRENCH VERSION
(english above)

 

Article par Mazz

 

Je ne connais pas grand chose en matière de musique. Je n’ai aucune formation spécifique et suis particulièrement mauvais à décrire les spécificités techniques de la musique que j’aime. Je suis aussi (curieusement) très perfectionniste en la matière. Je juge brutalement chaque musique que j’écoute en appliquant ce que je pense fonctionner ou non. Je souffre, en somme, d’un syndrome de critique musicale en phase terminale. Ma satiété musicale n’est consommée que lorsque je tombe nez à nez avec une mélodie capable de me procurer la matière psychique qui calme et apaise les pensées errantes que je renvoie dans leurs cordes avec toute la bienséance d’un danseur ivre.
Mes mid-oughts ont constitué une période très importante de ma vie. La musique que j’écoutais alors devait avoir le sens que je recherchais. Elle devait également catalyser les pensées les plus brutales que je formulais à l’encontre des étrangers dans le métro. Je ne recherchais, en somme, qu’à pouvoir écouter la musique qui corresponde à mon état d’esprit.
Je crois me souvenir que nous étions en 2004 lorsqu’un DJ local m’a fait découvrir The Homosexuals. Je les ai immédiatement adopté à cause du fait que leur musique était bien moins générique que celles des autres groupes de la mouvance Gang of Four. J’y aimais aussi le fait qu’elle était plus mélodique que celle des groupes de no-wave qui devenaient très populaires à cette époque. Je n’ai jamais très bien compris pourquoi les Homosexuals n’ont pas bénéficié de toute la presse qu’avaient des groupes similaires et bien moins bons qui ont ensuite inspiré toute une génération de musiciens. Pourquoi, après tout, est-ce que des groupes tels que GoF, Magazine, Publice Image, les Wire ou les Clash méritaient plus d’exposition que les indéniablement plus créatifs Homosexuals ?
Je crois aujourd’hui que les Homosexuals n’ont rien à envier aux titants du genre (fourre-tout) Post-Punk. Tout ce que je prévois d’écouter est toujours remis à plus tard lorsque j’écoute leur album self-titled ou leur compilation Astral Glamour. Les Homosexuals continuent à ce jour de donner des concerts, toujours conduits par Bruno Wizard (chanteur et principal songwriter du groupe). Pour les avoir vu plusieurs fois, je peux vous affirmer que le groupe est toujours aussi fort. Si vous en avez l’occasion, ne les ratez pas !

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