Every Monday morning, Still in Rock begins the week with an article featuring a bunch of recent releases. I dedicate a playlist to the very best of these articles at the end of each month (link). Make sure you don’t miss anything, join Still in Rock on Facebook (here), WhatsApp (here), and Instagram (here). Cheers.
Chaque lundi matin, Still in Rock commence la semaine avec plusieurs sorties qui méritent leur pesant de cacahouètes biologiques. Et à la fin de chaque mois, une playlist rassemble le meilleur de ces articles (lien). Soyez sûr de ne rien manquer, rejoigniez Still in Rock sur Facebook (ici), WhatsApp (ici) et Instagram (here). Cheers.
***
Kiwi jr. — Cooler Returns
LP, Sub Pop Records, 22 January 20201
[indie rock]
🇨🇦
EN: This is definitely the big outing of the week! I was saying a lot of good things about Kiwi jr. when I wrote my first article about the band in 2019. Soccer Money appeared on the excellent Mint Records. It was strong. Kiwi jr. has since made his way to Sub Pop Records, just like that. More than ever, its music is closer to the melodic irony of Pavement. More than ever, Kiwi jr. may claim a seat at the very top of the underground scene. Those who doubt the Canadian band (Toronto)’s ability to seize the Californian phlegm will be reassured with “Maid Marian’s Toast“. The rest oscillates between cool nineties and declaration of love to the jangle-pop scene that is so dear to Captured Tracks (see this new compilation). It’s frankly excellent, both contemporary (listen to the lyrics of “Cooler Returns“) and nostalgic of a golden era (“Omaha“). All this finally makes me think of my current place, Amsterdam.
FR: C’est sans conteste la grosse sortie de la semaine ! Je disais beacoup de bien de Kiwi jr. à l’occasion de mon premier article sur le groupe, en 2019. Football Money paraissait sur l’excellent Mint Records. C’était fort. Kiwi jr. s’est depuis frayé un chemin sur les bancs de Sub Pop Records, rien que ça. Plus que jamais, sa musique se rapproche avec justesse de l’ironie-mélodique de Pavement. Plus que jamais, Kiwi jr. peut prétendre aux tout premiers rangs de la scène underground. Ceux qui doutent de la capacité d’un groupe canadien (Toronto) à se saisir du flegme californien peuvent se rassurer dès “Maid Marian’s Toast“. Le reste oscille entre cool nineties et déclaration d’amour à la scène jangle pop qui est si chère à Captured Tracks (voyez cette nouvelle compilation). C’est franchement excellent, à la fois contemporain (écoutez les paroles de “Cooler Returns“) et nostalgique d’une époque dorée (“Omaha“). Tout cela me fait finalement penser à ma ville actuelle, Amsterdam.
***
Cheekface — Emphatically No.
LP, New Professor Music, 11 January 2021
[indie pop]
🇺🇸
EN: Cheekface is a tribute to junk food. See its covers (here). Listen to its music. It all comes back to pizza, hotdogs, soda, in short, everything that will soon be forbidden for health reasons. The band’s second album, Emphatically No., is coming out these days with a dose of irony to sweeten a few overly fat donuts. The voice is spoken throughout the album, and Cheekface never ends the series of pamphlets on life in the 21st century: it’s about the “creative” folks who work in cafés (“Best Life“), the sensitive people too easily offended (“Crying Back“), useless TED talks (“Calabasas“), the end of the human race (“Original Composition“), and so on. The band explores all this in a dedicated video (here). For the rest, Cheekface alternates rhythms with grace, it’s dancing, fun, well-produced, nineties, meta, in short, it’s extremely well done. One of 2021 first must-have!
FR: Cheekface est un hommage à la malbouffe. Voyez ses pochettes (ici). Écoutez sa musique. Il en revient toujours à la pizza, au hotdog, au soda, bref, tout ce qui nous sera bientôt interdit — raisons sanitaires obligent. Son deuxième album, Emphatically No., parait ces jours-ci, lui aussi avec sa dose d’ironie qui vient saupoudrer quelques beignets trop sucrés. La voix est parlée tout au long de l’album, et Cheekface n’en finit jamais d’enchainer les pamphlets sur la vie au 21ème siècle : les “créatifs” qui travaillent dans des cafés (“Best Life“), les sensibles qui s’offusquent de tout (“Crying Back“), les TED talks qui ne servent à rien (“Calabasas“), la fin de l’espèce humaine (“Original Composition“) et j’en passe. Le groupe explore tout ça dans une vidéo dédiée (ici). Cheekface alterne les rythmes et les instru’, c’est dansant, fun, bien produit, nineties, meta, bref, c’est extrêmement bien fait ! Un must-have de ce début 2021.
***
D.E.N.I.S. — MY 1ST TAPE I’M DENIS
LP, 21 June 2020
[egg punk]
🇷🇴
EN: D.E.N.I.S. is a project originating from Bucharest which released its first album last June. Right in the egg punk style — this very speedy punk for fluorescent green flies, D.E.N.I.S. is a succession of futuristic hits hard to ignore. My favorite is “Citadine Soundbox“, a real going back to the future. This LP is a bit like those movies where the characters, set in 2050, all have latex, nails, and punk crests à la Camden Town. What’s not to love about it?
FR: D.E.N.I.S., c’est un projet originaire de Bucarest qui, en juin dernier, a fait paraître son premier album. En plein dans le style egg punk — ce punk très speedy aux allures de mouches vertes fluorescentes, D.E.N.I.S. enchaine les hits futuristes comme les gouvernements enchainent les lois liberticides (too soon ?). Mon p’tit préféré demeure “Citadine Soundbox“, un véritable retour dans le futur. Cet LP, c’est un peu comme ces films où les personnages, situés en 2050, ont tous du latex, des clous et des crêtes de punk à la Camden Town.
***
Skegss — “Wake Up“
Singles, Loma Vista Recordings, 10 December 2020
[indie pop]
🇦🇺
EN: As I have said several times, my relationship with Skegss is difficult since our incomplete interview. Yes, but every time the band puts something out, it’s too good for me to ignore. “Wake Up“, the band’s latest single, is a great illustration of the fact. Who would have believed it? A Skegss lover? Yeah? Well… yeah, it works perfectly. Ben Reed has a great voice, which is hard to guess on the band’s more slacker songs. So, here you go.
FR: Je l’ai dit plusieurs fois, ma relation avec Skegss est difficile — depuis notre interview lapidaire. Seulement, le groupe enchaine les sorties, et c’est toujours aussi bon. Impossible donc pour moi de les ignorer, preuve en est avec “Wake Up“, le dernier single du groupe australien. À vrai dire, qui l’eût cru ? Un Skegss lover ? Ouais ? Ben ouais, ça fonctionne parfaitement. Il faut dire que Ben Reed a une sacrée voix, ce que l’on devine plus difficilement sur les titres slacker du groupe. Donc voilà.
Post a comment