Every Monday morning, Still in Rock begins the week with an article featuring a bunch of recent releases. I dedicate a playlist to the very best of these articles at the end of each month (link). Make sure you don’t miss anything, join Still in Rock on Facebook (here), WhatsApp (here), and Instagram (here). Cheers.
Chaque lundi matin, Still in Rock commence la semaine avec plusieurs sorties qui méritent leur pesant de cacahouètes biologiques. Et à la fin de chaque mois, une playlist rassemble le meilleur de ces articles (lien). Soyez sûr de ne rien manquer, rejoigniez Still in Rock sur Facebook (ici), WhatsApp (ici) et Instagram (here). Cheers.
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Waste Man – One Day It’ll All Be You
LP, Feel It Records, 2 April 2021
[garage punk]
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EN: The last time I talked about Waste Man (in 2018), I was calling us all insignificant little flies ready to be swatted by his rock’n’roll. Waste Man had just released A New Type of Worry at the time, and I considered “Don’t Take It Too Bad” as a model of post-skate music. Three years later, a lot has changed, but Waste Man is still as good as ever. I’ll go even further. One Day It’ll All Be You is an excellent album. How can I put it: it has everything. Usually, these LPs trying to tick all the boxes are demonstrative, inconsistent or just plain bad. One Day It’ll All Be You is different; it is a rare thing. The Richard Hell side has been reinforced at times (“Siren“), while Waste Man also plays some post-skate (“Willie’s Wet World” and “Run All Night“), some mega-hits-of-the-death-who-kills (“Proofreaders, Singles, and Philosophers“) and some more experimental stuff (“Sinking (Trapped In A Skin)” and “Pariah“, both excellent). Waste Man often returns to the theme of coercion, raising the need to scream, to escape from a human trap, or from a society gone mad. This makes One Day It’ll All Be You a very engaging album… again, an excellent album, from A to Z.
FR: La dernière fois que je parlais de Waste Man (en 2018), je nous qualifiais tous de petites mouches insignifiantes prêtes à être écrasées par son rock’n’roll. Waste Man venait alors de faire paraître A New Type of Worry. Je montrais “Don’t Take It Too Bad” comme modèle de musique post-skate, et je repartais faire la fête. Trois années plus tard, beaucoup de choses ont changé, mais Waste Man demeure toujours aussi bon. J’irai même plus loin, One Day It’ll All Be You est un excellent album. Comment dire : il y a tout. J’ai trop peu souvent l’impression d’un album qui coche toutes les cases. Ceux qui essaient de le faire sont souvent démonstratifs, incohérents ou tout simplement ratés. One Day It’ll All Be You est une chose rare. Le côté Richard Hell a été renforcé par moment (“Siren“), tandis que Waste Man se permet aussi du post-skate (“Willie’s Wet World” et “Run All Night“), des méga-hits-de-la-mort-qui-tue (“Proofreaders, Singles, and Philosophers“) et des choses plus expérimentales (“Sinking (Trapped In A Skin)” et “Pariah“, tout deux excellents). Waste Man revient souvent sur le thème de la coercion, évoquant le besoin de crier, de s’échapper d’un piège humain, ou d’une société devenue folle. Cela fait de One Day It’ll All Be You un album très engageant… un grand album, de A à Z.
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Civic – Future Forecast
LP, Flightless Records, 26 March 2021
[garage rock]
🇦🇺
EN: Civic is a band from Melbourne which, on March 26th, released its second album via Flightless Records (King Gizzard’s label). His technique is the following: he buries the listener with guitars (sometimes three simultaneously, always goes for it, and borrows the melodies of the post-2001 scene. It’s occasionally monotonous (the album has a soft underbelly), but it’s also very good. “Radiant Eye” and “Clone” clearly stand out for me; here is some good (garage?) rock’n’roll, cool and nonchalant. Those who are looking for a rush in a lockdown period are now served.
FR: Civic, c’est un groupe originaire de Melbourne (pour ne pas changer) qui, le 26 mars dernier, a fait paraître son deuxième album via Flightless Records (le label de King Gizzard, excusez du peu). Sa technique à lui est la suivante : il ensevelit l’auditeur de guitares (parfois trois à la fois), fonce, et emprunte les mélodies de la scène post-2001. C’est parfois monotone (l’album a un ventre mou), mais c’est aussi parfois très bon. “Radiant Eye” et “Clone” ressorte clairement du lot, voilà du bon (garage?) rock’n’roll, cool et nonchalant. Ceux qui sont à la recherche d’un rush en période de confinement sont désormais servis.
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Jackson Reid Briggs & The Heaters – Waiting In a Corner
LP, Legless Records, 2 April 2021
[garage rock sixties]
🇦🇺
EN: Yeah, them again. I was talking about Jackson Reid Briggs & The Heaters just last week, and although it is quite rare for me to cover one artist two weeks in a row, I have to admit that he caught me off guard. But that’s okay. Jackson Reid Briggs & The Heaters return this week with a new LP, Waiting In a Corner. And he confirms the trend. His new album is part of the garage rock and pop scene that loves the sixties, and more specifically, the scene that led to the emergence of the Stooges. In the end, Jackson Reid Briggs & The Heaters play the steamroller card, and it’s effective. Nevertheless, his music seems to be more suited for live performances than for listening to it on my couch.
FR: Ouais, encore eux. Je parlais de Jackson Reid Briggs & The Heaters pas plus tard que la semaine dernière, et s’il rare que je couvre un artiste coup sur coup, je dois bien avoué qu’il m’a pris de cours. Mais ce n’est pas grave. Jackson Reid Briggs & The Heaters revient cette semaine avec un nouvel LP, Waiting In a Corner. Et il confirme la tendance. Son nouvel album fait partie de la scène garage rock et pop qui aiment les sixties, et, plus précisément, la scène qui a conduit à l’émergence des Stooges. Au final, Jackson Reid Briggs & The Heaters joue la carte du rouleau compresseur, et c’est pour le moins efficace. Il n’en demeure pas moins que sa musique me semble davantage taillée pour les lives qu’une écoute Spotify sur mon canapé.
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Paul Jacobs – “Day To Day” (SXSW Online 2021)
LP, Blow The Fuse Records, 30 April 2021
[indie rock]
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EN: I rarely wait for an album as impatiently as the new Paul Jacobs. To tell you the truth, I received it by e-mail already, but I refuse to listen to it—waiting is very important in a world of instantaneous everything. So, in anticipation of Pink Dogs on the Green Grass (April 30th), I’m enjoying all the partial releases, and today, I present you this video recorded for SXSW (online). It features Paul and Meag Callen. The setting is quite simple but incredibly captivating. And that sound! Paul Jacobs started as a one-man-garage-rock-band, and he has since mutated into the independent scene’s basements. No worries though, the mutation is as monstrous as it is enjoyable. April 30th will be a great day; I can feel it.
FR: Il est rare que j’attende un album aussi impatiemment que le nouveau Paul Jacobs. Pour tout vous dire, je l’ai reçu par e-mail, mais je me refuse à l’écouter, l’attente est très importante dans un monde du tout instantané. Alors, en anticipation de Pink Dogs on the Green Grass (30 avril), je me délecte de toutes les sorties partielles, et aujourd’hui, je vous présente cette vidéo enregistrée pour SXSW (online). On y voit Paul et Meag Callen dans une vidéo pour le moins simple mais incroyablement captivante. Et ce son ! Si je dois rappeler que Paul Jacobs a commencé comme one-man-band avec un garage rock fidèle à la scène Ty Segall, il a depuis muté dans les sous-sols de la scène indépendante. Aucune inquiétude à avoir toutefois, la mutation est aussi monstrueuse qu’elle est jouissive. Le 30 avril sera un grand jour, je le sens.
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Bonus:
OSEES – “The Dream” (LEVITATION Sessions)
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