English

Sometimes, I have the impression to come across fewer of these albums that I would qualify as my raison d’être, these LPs which pushed me to create Still in Rock and never give up. It is as if I am turning into an old fart. Old, to be sure.

The 2010s were characterized by an important nineties revival, but we have to admit that the movement has slowly faded away. And yet, dear reader, this movement has forged many of the best bands. I’m thinking of TH da Freak, The Courtneys, Tomorrows Tulips, Tracy Bryant, Jackson Scott, and many more. Pardoner is part of this movement. He talks about Kurt Cobain in his interviews, and assumes his 1990s obsession: “When we started, we wanted to rip off 90’s alt-rock bands like Polvo, which we still do”. That’s what he told me just last week. À la bonheur!

What’s wrong with that? Well, nothing, absolutely nothing. In fact, the name of this LP says it all: it Came Down Different. Pardoner delivers his nineties rock’n’roll in 2021, and thus in a different reality than Slint, Duster, Hum, Rollerskate Skinny, and all those bands lived in. Pardoner evokes sunny afternoons watching a few skaters slumped on the steps of a public square. The band is about California no longer being obsessed with its influence on the rest of the world because Melbourne has taken over, anyway.

And it’s far less dogmatic than many of the nineties bands were: “Donna Said” is fuzzy but pop, “Spike” is cathartic but gruff and full, “Tranquilizer” is nonchalant but melodic. “Bunny’s Taxi”, this LP ultimate masterpiece along with “Fuck You!“, indulges in a long intro, clichéd lyrics about sunny San Francisco, a chorus that arrives exactly where you expect it, and yet, its jangle pop guitar coupled with deconstructed Slint/Polvo finishes off these four otherworldly minutes. “Hammer Factory” borrows the heaviness of a grunge band that wants to compensate for its decline by the number of guitars it piles on its tracks, while “Totally Evil Powers” is perfectly post-skate music. The last one reminds me of Pavement’s I’m-crazy genius (“Malkmus, Springsteen McCartney, Mackaye Getting all my wisdom From a dumb old guy”).

In the end, Pardoner’s nineties punch is phenomenal in every way. He explores many of the variations of that decade without ever making a show of it. And by doing so, he succeeds where almost all of my favorite 90s bands have failed.


***

French

J’ai parfois l’impression de croiser de moins en moins de ces albums que je peux qualifier de “raison d’être”, ceux qui m’ont un jour poussé à créer Still in Rock, et à ne jamais baisser les bras. C’est à croire que je me transforme en vieux con. Vieux, au moins.

Si les années 2010s se sont caractérisées par l’énorme revival nineties, force est de constater que le mouvement s’est lentement estompé. Et pourtant, cher lecteur, ce mouvement a forgé plusieurs des meilleurs groupes actuels. Je pense à TH da Freak, The Courtneys, Tomorrows Tulips, Tracy Bryant, Jackson Scott, et j’en passe. Pardoner est de cette mouvance. Il n’hésite pas à parler de Kurt Cobain dans ses interviews, et assume son obsession 1990s : “When we started, we wanted to rip off 90’s alt-rock bands like Polvo, which we still do“. C’est ce qu’il me confiait pas plus tard que la semaine dernière.

Qu’il y a-t-il de mal à cela ? Eh bien rien, absolument rien. Came Down Different porte bien son nom, parce que Pardoner délivre son rock’n’roll nineties en 2021, et qu’il s’inscrit ainsi dans une réalité différente de celle de Slint, Duster, Hum, Rollerskate Skinny et tous ces groupes qu’ils l’influencent effectivement. Pardoner évoque les après-midi ensoleillées à regarder les skateurs avachis sur les marches d’une place publique. Il évoque la Californie qui n’est plus obsédée par son influence sur le reste de la scène, parce que Melbourne a pris le dessus, de toute façon.

Et il est bien moins dogmatique que ne l’étaient beaucoup de groupes nineties : “Donna Said” est fuzzy mais pop, “Spike” est cathartique, mais bourrin, “Tranquilizer” est nonchalant, mais mélodique. “Bunny’s Taxi“, le chef d’oeuvre de cet LP aux côtés de “Fuck You!“, se permet une longue introduction, des paroles clichées sur le soleil de San Francisco, un refrain qui arrive exactement là où on l’attend, et pourtant, sa guitare jangle pop couplée à du Slint/Polvo désconstruit finit d’achever ces quatre minutes d’un autre monde. “Hammer Factory” emprunte la lourdeur d’un groupe de grunge qui veut compenser son déclin par le nombre de guitares qu’il empile sur ses morceaux, tandis que “Totally Evil Powers” est parfaitement post-skate. Le dernier me rappelle le génie je m’en-foutiste de Pavement (il en parle d’ailleurs : “Malkmus, Springsteen McCartney, Mackaye Getting all my wisdom From a dumb old guy”).

Au final, la puissance de frappe nineties de Pardoner est en tout point phénoménale. Il explore beaucoup des variations de la décennie sans jamais faire de démonstration. Il réussit en cela là où la quasi-majorité de mes groupes 90s favoris ont échoué.


Tracklist: Came Down Different (Bar None Records, 2021)
1. “Donna Said” 
2. “I Wanna Get High To The Music
3. “Spike
4. “Broadway
5. “Tranquilizer
6. “Lucky Day
7. “Totally Evil System
8. “Bunny’s Taxi
9. “Hammer Factory
10. “Totally Evil Powers
11. “Came Down Different
12. “Fuck You!
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