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(french below)
Article by Mazz
Slick! This band isn’t fucking around about rock’n’roll. They come out and say it to your face because they’re not afraid to tear it all off and streak naked through the rock’n’roll woods while screaming something about pussy, fun, guitar and rockin’.
The first track pulls up like a rusty mid-90s Camaro with a fuckin eagle tattooed to its hood and jerks you away to a better place. A place where guitar music is not being systematically replaced by its non-Union electronic replacement. Here rock’n’roll roadies kick the shit out of those silicon usurpers and throw ’em into a fuckin’ rock’n’roll cauldron where they are melted down and poured into molds of guitar cases and Camaro leatherette. We laugh as their carcasses boil. The record? It was recently released via King Rocker Records (again), and it’s greased up and frothy and somehow slightly elegant.
“Coming Down” is a power pop triumph with infectious vocals that sound like an awesome grizzled amalgamation of scraped up Elvis Costello and John Felice, while also bearing a certain resemblance to the power pop anthem of my generation “Modern Kicks“.
“Know it Tonight” takes a decidedly more new wave / Stiff Records detour from the shambling rock’n’roll village of the last two songs. I love the composition of this song because it gives me everything I want in one place like a pop drive thru. The playful and the tightly syncopated riff, the choral part, and the classic no-wank breakdown. It’s a fuckin rock’n’roll Big Salad ladies and germs. Eat up!
Music fans won’t be disappointed by “Dead in the Road” and “I Hate Girls“. The classic three chord progression of the latter track is a not-so-straight faced critique of rock’n’roll women or maybe just women in general. Its rock’n’roll that cultivates sarcastic modern busyness, glamming itself into the not so distant future.
I think I smell the ashen remains of the Real Kids record when I hear “Dead in the Road“, which is so rocking you will literally die. Its swift kick in the pants chuck berry riff is hopefully not actually supposed to be deadly, but more of a jape observation about the sweaty faux machismo and absurdity of rock’n’roll and glam. “Your Band Sucks” similarly reminds you in bubblegum video telegram that you should give up your rock’n’roll dreams, sell your rapidly deteriorating American car, look in the mirror and accept that your art, and you, have no future.
But alas the future IS secure in the past as “The Only Feeling” shows. This track drools rock’n’roll all over your pillow and envelops your cretin teenage head to give you power. Breathe in the metallic shards of hope and don’t shed a single fuckin’ tear for your loneliness. It doesn’t matter. Just stop thinking and turn the record over again.
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FRENCH version
(english above)
Article by Mazz
Slick! Voilà bien un groupe qui ne prend pas le rock’n’roll à la légère. Slick!, c’est une formation qui vient nous crier au visage tout ce que l’on aime entendre, du fun, du pussy, des guitares et du ‘roll non stop.
Le premier morceau est une sorte de vieux titre un peu rouillé tout droit sorti des années ’90, le genre de mélodie composée par un biker avec un aigle tatoué sur l’épaule. Le rock des Slick! n’emprunte rien à la scène moderne, le groupe rappelle en cela les vieilles techniques des gangs de Los Angeles, une sombre histoire de vestes en cuir et de techniques de torture. C’est à l’image de ce que contient cet album récemment paru via King Rocker Records (encore), une musique peu élégante qui référence les roots du rock’n’roll.
“Coming Down” est un triomphe power pop avec des chants qui rappellent une sorte de fusion entre Elvis Costello et John Felice dans un style parfois similaire à l’un des plus grands hymnes du genre, le bien nommé “Modern Kicks”.
“Know It Tonight” est volontiers plus new wave / Stiff Records-ish, un rock’n’roll qui traine un peu plus que sur les morceaux précédents. Ce titre est particulièrement jouissif en ce qu’il rappelle tout ce que l’on peut vouloir dans un album du genre. Ces quelques minutes sont ludiques et le riff est fort bien trouvé, comme un parfait renfort à la piste vocale étonnamment entêtante. Voilà bien ce que l’on peut décrire de putin de rock’n’roll.
Les fans de musique indépendante ne seront pas déçus par “Dead In The Road” et “I Hate Girls“. La structure à trois accords de ce dernier sert comme critique d’un rock’n’roll trop stéréotypé, au moins qu’il n’entende que critiquer la seule gente féminine. Une chose est sûre, le rock’n’roll de Slick! entend se moquer de l’industrie tout entière, dépeignant un futur proche assez peu glorieux.
On entend également du Real Kids sur “Dead in the Road“, un titre dansant à vous faire tomber par terre. Le riff à la Chuck Berry est assurément les fifties sans pour autant oublier de dénoncer l’absurdité du rock’n’roll. Et “Your Band Sucks” rappelle à son tour que nous devrions abandonner tous nos rêves d’un rock’n’roll moderne. Sur fond de bubblegum, Slick! nous exhorte de vendre le van et de nous regarder dans le miroir : nous n’avons aucun futur.
Ce futur est finalement écrit dans le passé, ce que “The Only Feeling” entend prouver. Ce morceau nous enveloppe délicatement pour nous laisser enfin respirer. On verse une larme, symbole de notre solitude. Mais cela n’a pas d’importance, il nous suffit de relancer la lecture de cet album pour nous réconforter un brin.
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