ENGLISH
When I interviewed Idles in 2018 (here), he told me:
I’m not interested in pondering on the past. Today is scary enough. (…) I work best with violence.
His fourth album, Crawler, is a new declination of what Idles does with violence. His first album, Brutalism, had the power of a newborn’s scream. It was… raw, indeed. Joy As An Act Of Resistance was more post-punk while Ultra Mono, the third one, came to set the record straight with what remains today his most punchy album, and his best, too (imho). Crawler is being put out these days via Partisan Records. Here is how I will remember it:
1. The format is long. The majority of this long-playing record tracks approximates 4 or 5 minutes. This gives Idles the time to develop his music. The songs are more “progressive” than those of Ultra Mono which are more percussive. This brings Crawler closer to the post-punk music of its English elders. And it also allows Idles to try out crooner music, a direction they will probably continue to explore.
2. Idles seems to be reconciling, slowly but surely, with the others. If I’m still surprised that his music doesn’t find its roots in Sartre (“Hell is other people”), Idles shows himself to us, for the first time, stripped of his working-class hero costume. This is a major difference with Ultra Mono. The politics of everyday life seem to give way to a more global philosophy, something that seems related to the road (i.e., how to drive your life?!). Idles introduces his album with “The Wheel” before putting us in a “Car Crash“. It requires “Meds” before “The End“…
3. Let’s bet, true or false: Crawler announces a new Idles, less nervous, less banging. I bet “The New Sensation” is a song from the past, probably a drop from Ultra Mono. Now, I am curious to see how Idles will manage his need for violence.
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FRENCH
Lorsque j’interviewais Idles en 2018 (ici), il me confiait:
I’m not interested in pondering on the past. Today is scary enough. (…) I work best with violence.
Son quatrième album, Crawler, est une nouvelle déclinaison de ce que Idles sait faire avec cette peur qu’il transforme en violence. Son premier album, Brutalism, avait la puissance d’un premier album. Il était… brut, effectivement. Joy As An Act Of Resistance se voulait davantage post-punk. Je passais à côté de la chose, mais Ultra Mono, le p’tit troisième, venait remettre les pendules à l’heure avec ce qui demeure aujourd’hui son album le plus punchy, son meilleur, aussi. Crawler paraît ces jours-ci via Partisan Records. Voilà ce que j’en retiens, en trois points seulement :
1. Le format est long. La majorité des morceaux de cet LP – long-playing record – avoisine les 4 ou 5 minutes. Cela donne à Idles le temps de développer sa musique. Les titres ont des allures plus “progressistes” que ceux d’Ultra Mono qui étaient, eux, plus percutants. Cela rapproche Crawler de la musique post-punk de ses ainés anglais. Et cela permet aussi à Idles d’essayer des titres plus crooner, une direction qu’il continuera probablement d’explorer avec le temps.
2. Idles semble se réconcilier, doucement mais surement, avec les autres. Si je m’étonne toujours que sa musique ne trouve pas ses racines dans Sartre (“l’enfer, c’est les autres”), Idles se montre à nous, pour la première fois, démuni de son costume de working class hero. C’est une différence majeure avec Ultra Mono. La politique du quotidien semble laisser place à une philosophie plus globale, quelque chose qui, semble-t-il, a rapport avec la route (i.e., la conduite de sa vie ?!). Idles introduit son album avec “The Wheel” (la roue) avec de nous plonger dans un “Car Crash“, ce qui nécessite des “Meds” (médicaments) qui n’empêcheront pas “The End“.
3. J’ouvre les paris : Crawler annonce un nouveau Idles, moins nerveux, moins cogneur. “The New Sensation” me semble être un titre du passé, probablement une chute d’Ultra Mono. Reste à savoir ce qu’il fera de son envie de violence.