Every Monday morning, Still in Rock begins the week with an article featuring a bunch of new releases. A playlist is dedicated to the very best of these articles at the end of each month (link). Make sure you don’t miss anything, join Still in Rock on Facebook (here) and WhatsApp (here). Cheers.
Chaque lundi matin, Still in Rock commence la semaine avec plusieurs sorties qui méritent leur pesant de cacahouètes biologiques. Et à la fin de chaque mois, une playlist rassemble le meilleur de ces articles (lien). Soyez sûr de ne rien manquer, rejoigniez Still in Rock sur Facebook (ici) et WhatsApp (ici). Cheers.
Ty Segall & Mikal Cronin – Pop Song
EP, Goodbye Boozy Digital, 6 May 2020
[garage rock]
EN: Many times, we’ve talked about Ty Segall going back to his roots, but this has never been truer than with Pop Song. So, yeah, the Ty Segall of the late 2000s is back indeed! Accompanied by his sidekick Mikal Cronin, with whom he composed the brilliant Reverse Shark Attack, he delivers three songs faithful to the style of the above-mentioned album, and it feels good! What? Oh shit, I’m told that these tracks are actually from 2009 and that it’s only a re-release. Well… Ty is not going back to his roots, then, but here’s a chance to bump into some good old garage rock, perfect timing for the end of a lockdown, don’t you think?
FR: De nombreuses fois on a parlé de retour aux sources, mais cela n’a jamais n’a été aussi vrai qu’avec Pop Song. Le Ty Segall de la fin 2000s est donc bel et bien… de retour ! Accompagné de son acolyte Mikal Cronin, avec qui il a composé le génial Reverse Shark Attack, il délivre ici trois morceaux fidèles au style de l’album susvisé, et ça fait du bien. Quoi ? Ah merde, on me signale que ces morceaux datent en réalité de 2009, et qu’il ne s’agit que d’une simple réédition. Bon… pas de retour aux sources, alors, mais l’occasion de se cogner du bon vieux garage rock gueulard, parfait pour une sortie de confinement, n’est-ce pas ?!
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Products – On The Dotted Line
LP, Heavy Meadow Records, 7 September 2018
[garage pop]
EN: Poducts is a band from Minneapolis (the city of Uranium Club…) who has released its first EP via Heavy Meadow Records in September 2018. If I’m only talking about it today, it’s because I recently got my hands on it. And that it reminds me of the above-mentioned band with its fiery post-skate. All is good in it. “Drawing of a Gun” delivers the most intoxicating pop, while “Second Set” plays the cathartic brawler ala Pinch Points. Couldn’t miss it. Let’s hope the album follows quickly, and that it’s punk. The band seems to go in that direction, see the live recently posted on Bandcamp (link).
FR: Products, c’est un groupe originaire de Minneapolis (la ville d’Uranium Club…) qui, en septembre 2018, a fait paraître son premier EP via Heavy Meadow Records. Si je n’en parle qu’aujourd’hui, c’est que j’ai récemment mis la main sur ce dernier. Et qu’il me fait effectivement penser au groupe précité avec son post-skate de feu. Tout y est bon. “Drawing of a Gun” y emporte la palme de morceau le plus enivrant, tandis que “Second Set” joue au bagarreur cathartique à la Pinch Points. Je ne pouvais pas manquer ça. Espérons que l’album suive rapidement, et qu’il soit punk. Le groupe semble aller dans cette direction, voir le live récemment posté sur bandcamp (lien).
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Opinion – Desire, Perfume & Slowly
EP, Flippin’ Freaks, 20 December 2019
[post-nineties]
EN: It’s not the first time I have spoken to you about Opinion (here is the first time). His post-nineties music is excellent, a real dive into the phantasmagorical era. Post-nineties? “(adj) Describes a music genre which mimics the codes of 90s’ rock’n’roll (irony, detachment, reverberations, lo-fi production) in the years 2010’…” Virtual grandson of Elliot Smith and Sonic Youth, and Duster (yes, it was an orgy), he creates a 90s spleen that reminds me of the most painful moments of Good Will Hunting. His new album, actually composed in 2018 and never finished until then, is a true masterpiece of the genre. Just listen to the bass line of “Turtles“, the speed of “Perfection” and the threatening dance of “Ephemeral Recess” (my favorite) to start with. It’s full of great ideas; the shades of grey have rarely been so expressive.
FR: Ce n’est pas la première fois que je vous parle d’Opinion (la voici, la première fois). Sa musique post-nineties est, il faut dire, excellente, une véritable plongée dans l’époque fantasmée. Post-nineties ? “(adj) Describes a music genre which mimics the codes of 90s’ rock’n’roll (irony, detachment, reverberations, lo-fi production) in the years 2010’…”. Petit-fils virtuel d’Elliot Smith et Sonic Youth, et Duster (c’était une partouze), il a pour lui de créer un spleen 1990s qui me rappelle aux moments les plus douloureux de Good Will Hunting. Son nouvel album, en réalité composé en 2018 et jamais fini jusque là, est une véritable masterpiece du genre (je pèse mes mots). N’écoutez que la ligne de basse de “Turtles“, le speed de “Perfection” et la danse menaçante de “Ephemeral Recess” (mon favori) pour commencer. C’est bourré de bonnes idées. Les nuances de gris n’ont que rarement été si expressives.
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Laser Background – Evergreen Legend
LP, 1 May 2020
[pop]
EN: Laser Background is the project of Andy Molholt (Coughy, Speedy Ortiz) who, last April, released his third album called Evergreen Legend. The thing is very surprising. Although he has indeed decided to use an indie-pop effect on the voice, the music alternates between nineties slices and afro-pop-ish things to make granny dance. The experience is genuinely schizophrenic, as if his music was delirious and ultra lucid at the same time. Not everything is a hit, and the game-video aspect sometimes makes me dizzy, but take a look at “Cerulan 20%” to convince yourself that Laser Background sometimes delivers some unique, truly unique.
FR: Laser Background, c’est le projet de Andy Molholt (Coughy, Speedy Ortiz) qui, en avril dernier, a fait paraître son troisième album portant le nom de Evergreen Legend. La chose est très étonnante. S’il a effectivement décidé de poser un effet très indie pop sur la voix, la musique alterne entre tranches nineties et choses afro-pop-ish à faire danser mémé. L’expérience est véritablement schizophrène, comme si sa musique était délirante et ultra lucide, tout à la fois. Tout n’est pas réussi, et pour cause, l’aspect jeu vidéo me fout parfois le bourdon, mais jetez vous sur “Cerulan 20%” pour vous convaincre de ce que Laser Background sait parfois délivrer des morceaux uniques, véritablement uniques.
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